«Strong is the new skinny» – Hvor tungt bør du løfte?

For det første: Hvis du driver med styrketrening, og har som mål å bli sterkere, er alt annet borkastet tid. Så hvor tungt bør du løfte for å bli sterkere?

Når det gjelder trening (og andre ting i livet også) er det en ganske enkel regel som man bør følge: du må presse deg ut av komfortsonen. Og styrketrening er ikke et unntak. «Strong is the new skinny» har blitt et kjent uttrykk verden over, og stadig flere menn og kvinner ønsker å komme i gang med styrketreningen. Men det som ofte skjer at selv om du trener jevnt og trutt ser du ikke tydelig resultater slik som du ønsker og hadde forventet.

 Hvorfor uteblir resultatene?

Ifølge ekspertene er grunnen til at du (spesielt om du er kvinne) ikke får det du ønsker ut av styrkeøktene dine at du ikke løfter tungt nok. Prinsippet er lett å forstå: det å løfte altfor lette vekter gir ikke kroppen nok motstand, noe som gjøre at resultatet uteblir og du stagnerer. Og når resultatene ikke er synlige mister du motivasjonen som fører til at du enten trener mindre eller rett og slett slutter å trene. Du gir opp og når det gjelder styrketrening (og andre ting i livet også J) er det verste du kan gjøre å gi opp. Og en ting til, kvinner bør trene styrketrening på samme måte som menn, da det er kjempeviktig å styrke skjelettet for å forebygge sykdommer og skader, og gjør at man er rustet til daglige gjøremål.

Skal du bli sterk må du ha økter hvor du presser deg selv skikkelig hardt.  Den fysiologiske forklaringen på dette er at det er ved tung belastning at muskelcellene brytes ned, og når dette skjer gir kroppen signaler om å bygge dem opp enda sterkere for å tåle mer belastning. Hvor tungt du bør løfte avhenger av målsetningen med trening og treningserfaringen din. Men generelt sett må du variere treningsbelastningen for å få gode resultater over tid.

Sist men ikke minst for at styrketreningen skal være både effektiv og trygg må du gjøre øvelsene riktig ift. teknikk, serier, repetisjoner, vekt og hyppighet. Du kan ikke bare gjette her. Hvis du ikke har erfaring og kunnskap fra før, søk profesjonell hjelp fra en personlig trener som kan lage et riktig program til deg og kan hjelpe til å utføre øvelsene på en riktig måte.  Med «riktig måte» menes da riktig teknikk som er alfa og omega for å oppnå resultater og for å unngå overbelastning og skader under trening.

Lykke til med treningen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *