Hvorfor du bør trene kjernemuskulaturen

Kjerneøvelser er en viktig del av et godt treningsprogram. Bortsett fra sporadiske situps og pushups, er imidlertid kjerneøvelser ofte forsømt. En sterk kjerne er svært viktig for å ha god kroppsholding, balanse og forhindre skader. Les videre for å finne ut hvorfor.

Kjerneøvelser forbedrer balansen og stabiliteten

Kjerneøvelser trener musklene i bekkenet, brystet, hofter og mage på en harmonisk måte. Dette fører til bedre balanse og stabilitet, enten når du trener eller i daglige aktiviteter. Faktisk er de fleste idretter og andre fysiske aktiviteter avhengig av stabile kjernemuskler.

Kjerneøvelser er lett å utføre

Øvelser som involverer bruk av mage og ryggmuskulatur er kjerneøvelser. For eksempel hvis du bruker frie vekter på en måte som innebærer å opprettholde en stabil kroppsstilling, da får du trent og styrket flere muskler, inkludert kjernemusklene.

Du kan også prøve flere spesifikke kjerneøvelser for å stabilisere og styrke kjernemuskulaturen. Noen eksempler på kjerneøvelser inkluderer planker, situps og treningsball-øvelser. «Broen» er et annet eksempel på en klassisk kjerneøvelse. Ligg på ryggen med knærne bøyd. Hold ryggen i en nøytral stilling, ikke buet og ikke presset inn i gulvet. Unngå å vippe hoftene. Stram magemusklene. Løft hoftene fra gulvet til de blir i samme linje med knærne. Hold posisjonen så lenge du kan og så stabilt som mulig.

Kjerneøvelser hjelper til å få synligere magemuskler

Ønsker du en mer definerte mage? Kjerneøvelser er viktige. Selv om det tar aerob aktivitet for å brenne magefett, kan kjerneøvelser styrke de underliggende musklene.

Sterke kjernemuskler gjør det lettere å gjøre de fleste fysiske aktiviteter

Sterke kjernemuskler gjør det lettere å gjøre mange aktiviteter, for eksempel å svinge en golfkølle, ta ned et glass fra øverste hylle og bøye deg ned for å knytte skoene dine. Sterke kjernemuskler er også viktig for idrettsutøvere, som løpere, da svake kjernemuskler kan føre til mer tretthet, mindre utholdenhet og skader.

Svake kjernemuskler kan også gjøre deg utsatt for dårlig stilling/holdning, leddsmerter og muskelskader. Sterke kjernemuskler kan også bidra til å redusere ryggsmerter.

Kjerneøvelser kan hjelpe deg med å nå dine treningsmål

Kondisjonstrening og styrketrening er de viktigste elementene i de fleste treningsprogrammer. Men for å ha et godt og helhetlig treningsprogram, bør du vurdere å inkludere noen kjerneøvelser i programmet.

Enten du er en nybegynner som tar de første skrittene mot regelmessige trening, eller du har trente lenge og ønsker å optimalisere resultatene, er et balansert treningsprogram som bl.a. inkluderer kjerneøvelser den beste måten å nå dine treningsmål på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *