Pyramideintervall med faste pauser

Pyramideintervall er en form for aerob utholdenhetstrening, og en variant av langt intervall der varigheten til arbeidsperiodene og pausene øker eller avtar fra drag til drag. Du begynner og avslutter treningsøkta med samme lengde på første og siste arbeidsperiode. De korte intervallene kan bli løpt med høyere intensitet enn de lengre intervallene. Mens de korte intervallene kan bli løpt med ganske høy intensitet (80 % til 90 % av maks puls; det kjennes svart anstrengende) kan de lengre intervallene bli løpt med noe lavere intensitet.

Pausene på intervallene kan være lik mellom hvert intervall, eller være halvparten av lengden på intervallet. Vi gjør det enkelt for deg og for dette programmet velger vi faste pauser 🙂

Ja, når du løper pyramideintervall blir det hardere og hardere, MEN når du har oppnådd det hardeste blir det lettere og lettere. Ikke så verst tross alt, enig? Pyramideintervall er moro! Vil du teste det selv? Kjør følgende program på tredemølla!

Slik gjør du:

Sett på 1% stigning

10–15 minutters oppvarming med rolig løping.

Pyramideintervall: Løp 1-2-3-4-3-2-1 minutt(er), der pausene varer 90 sekunder.

Nedjogg i ca. 5 minutter.

Lykke til!

Patricia