Snart 2019, tid for å oppdatere din stresshåndteringstrategi!

Et nytt år er rett rundt hjørnet og nye utfordringer venter på deg. Å finne en måte å håndtere stress kan hjelpe deg til å lykkes med disse utfordringene og til å starte 2019 med fornyet energi.

Det er ikke vanskelig å redusere stress, men man trenger å bruke litt tid på det og anvende gode teknikker også. Les videre for finne nyttige og enkle metoder for å stresse mindre og nyte mer (fordi det er det som det hele handler om eller?).

Pust. Selv om det er vanskelig, først ta en pause fra alt for et øyeblikk for å puste inn og puste ut. Dette kan virkelig hjelpe til for å ramme inn problemene og sette det i en realistisk dimensjon. Vil dette fjerne problemene helt? Selvfølgelig ikke. Men det kan sette problemet i perspektiv og gjøre fjellet til en ås.

Beveg deg. Hopp, løp, dans, gå opp og ned trappene. Velg hvilken som helst aktivitet, men få hjertet til å pumpe. Studier viser at når blodet beveger seg raskere rundt i systemet har det en positiv innvirkning på den generelle mentale helsen. Jeg husker ikke fra hvilken film jeg hørte denne smarte tanken: «Øvelse gir deg endorfiner. Endorfiner gjør deg glad. Lykkelige mennesker dreper bare ikke deres ektefelle. De gjør det bare ikke». Alvorlig sett er det et faktum at bevegelse hjelper til å friske opp hodet og dette bidrar til å se problemene fra en ny vinkel.

Lek. Dette kan følge med bevegelse.  Å ta seg tid til å leke kan gi deg bedre humør. Selv bare 15 minutter kan være nok for å tilfredsstille hjernens behov for et lite pusterom i hverdagen.

Le. Latter er den beste medisinen, virkelig. Det er vitenskapsbaserte grunner som viser de utallige gode helseeffekter av å le. Gjør deg selv en tjeneste og finn noe å le av. Hva som helst.

Ta kontroll. Det er en løsning på hvert problem. Hvis du forblir passiv og tenker «jeg kan ikke gjøre noe med mitt problem» blir stresset ditt verre. Den følelsen av å miste kontroll er en av hovedårsakene til stress og mangel på velvære. Handlingen med å ta kontroll er i seg selv virkningsfull. Det er viktig å finne en løsning som tilfredsstiller deg og ikke noen andre.

Du kan velge og sette ut i praksis alle disse metodene, eller bare fokusere på en, men uansett ikke la året som kommer være et år fullt av stress. Pust. Tren. Lek. Le. Ta kontroll. Du fortjener en så stressfri fremtid som mulig.