Kurs – Tren det mentale og det fysiske stresset bort!

Varighet: 4 timer

Sted: Kongsberg, eller vi kan også komme til dere.

Kursstruktur: 3 timer i klasserom/møterom, 1 timefysisk trening

Type: Åpent kurs / gruppeundervisning / bedriftsinternt

Målgruppe: Kvinner som opplever stress i det daglige pga. jobb, studier, familesituasjoner, etc.

Pris: Avtales

Du vil lære hvordan:

  • Hvordan påvirker egentlig stress kvinner?
    • Vanlige stressende situasjoner for kvinner.
    • Effekten av stress hos kvinner
  • Differensiere myter og fakta når det gjelder stress. For eksempel «Alt stress er dårlig». Dette er en myte.  Det finnes bra og dårlig stress. Godt stress er spenning og adrenalin som du ofte må oppleve for å lykkes.
  • Identifisere stress-signaler som potensielt kan være farlige.
  • Sette realistiske mål.
  • Ha kontroll på tiden.
  • Unngå prokrastinering (utsettelser).
  • Gjenkjenne personlige symptomer på dårlig stress og håndtere dem.
  • Trene riktig for å redusere øyeblikkelig stress og for å leve et mest mulig stressfritt liv.
  • Hvordan påvirker egentlig stress kvinner?
    • Vanlige stressende situasjoner for kvinner.
    • Effekten av stress hos kvinner
  • Differensiere myter og fakta når det gjelder stress. For eksempel «Alt stress er dårlig». Dette er en myte.  Det finnes bra og dårlig stress. Godt stress er spenning og adrenalin som du ofte må oppleve for å lykkes.
  • Identifisere stress-signaler som potensielt kan være farlige.
  • Sette realistiske mål.
  • Ha kontroll på tiden.
  • Unngå prokrastinering (utsettelser).
  • Gjenkjenne personlige symptomer på dårlig stress og håndtere dem.
  • Trene riktig for å redusere øyeblikkelig stress og for å leve et mest mulig stressfritt liv.

Hvorfor er det viktig?

Vi vet alle at stress er dårlig for oss. Vi hører det hele tiden, men det vi kanskje ikke vet er at det kroniske stresset, det vil si stress som strekker seg over en lengre periode, faktisk kan føre til angst, depresjon og selv hjertesykdom. I det daglige livet kan det være lett å ignorere disse skremmende faktaene fordi du er for opptatt og (selvfølgelig) for stresset til å tenke på det.

Opplevelsen av stress blant kvinner er doblet i løpet av de siste 50 årene. Dette er påvist i en stor kvinneundersøkelse fra Gøteborg, som startet allerede på slutten av 1960-tallet. Stress er i undersøkelsen definert som at kvinnene har vært redde, spente, nervøse, engstelige eller søvnløse i forbindelse med uro for blant annet arbeid, helse, familie eller konflikter i omgivelsene. Det er kvinner mellom 40 og 60 år som føler seg mest stresset. Hver femte kvinne i denne alderen oppgir at de opplever stress.

Dette kurset skal hjelpe deg å takle stress selv om du ofte er så opptatt at du kanskje tror at stresset er en naturlig bivirkning av selve livet ditt. Vet du hva? Nei, det er det veldig ofte ikke.

Gleder meg til å se deg på kurs!