Er intervalltrening virkelig mer effektivt enn kontinuerlig trening?

I løpet av det siste tiåret har høyintensitets intervalltreninger kommer til toppen av treningsmetodene. Intervalltrening betyr at man kan trene på høy intensitet i løpet av en kort periode. Dermed får man presset kretsløpssystemet, og samtidig får man anledning til å hente seg inn i pausene igjen slik at man kan opprettholde kvalitet på økta. Sånn sett er denne typen trening  raskere, mer tidseffektive, og like positivt for å helsen sammenlignet med den tradisjonelle «kontinuerlige» treningen. Men er intervalltrening virkelig bedre enn kontinuerlig tening, eller er de bare forskjellige?

Kortere, intense treningsøktene er blitt den nyeste treningstrenden, og 7-minutters treningen er bare en av mange HIIT-øvelser (High Intensity Intervall Trening). For de som ikke har tid eller interesse for lange utholdenhetsøvelser er intervalltrening den ideelle måten å få gevinst av trening på og uten å ofre alt for mye tid.

Men selv om det ikke er tvil om at HIIT- metodene er en fin måte å bygge og opprettholde kondisjon på, og den brenner mye energi på kort tid, har mange mennesker problemer med å utføre disse intervallene med intensiteten som kreves for å få de fordeler de tilbyr. Du må ha et visst «fitness» nivå, og deretter en god del motivasjon til å presse deg utover din komfortsone for å oppnå disse fordelene. Det tar ofte tid og øvelse.

Ja, intervaller er effektive. HIIT- metodene er veldig effektive for å forbedre kondisjon, og bidrar til å redusere kroppsfett, men de er ikke noe du bør gjøre hver dag. Intensiteten er så høy at hvis du gjør det riktig, trenger du en dag eller to for å restituere deg fullt ut. De fleste bør ikke gjøre HIIT-trening mer enn 2-3 dager i uken.

På den andre siden, viser noen undersøkelser at den kontinuerlige treningen gir høyere gjennomsnittsverdier for hjertefrekvens, oksygenopptak og totalt arbeid sammenlignet med intervalltreningen.

Man kan konkludere ved å si at det er bra å legge til variasjon i treningsrutinen ved å inkludere harde intervalldager, utholdenhetstrening med lav/middels intensitet og 2-3 styrketreningsøkter. En slik tilnærming kan gi et godt og helhetlig treningsprogram og en helhetlig treningsøkt. Å trene med forskjellige varigheter, metoder, intensiteter og innsats har trolig positive effekter på både trenings-og helsemessig nivå. Og kanskje viktigere, det gjør treningen mer spennende og motiverende.

Lykke til med treningen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *