Endorfiner, dopamin, serotonin og oksytokin: kvartetten ansvarlig for din lykke

Når du har depresjon eller angst, virker trening ofte som den siste tingen du vil gjøre. Men så snart som du er i gang kan trening gjøre en stor forskjell på humøret ditt. Hvordan hjelper trening mot depresjon og angst? Svaret er at fysisk trening har stor innflytelse på å naturlig øke nivået på «The Big Four»: endorfiner, dopamin, serotonin og oksytokin. Disse stoffene, som overfører signaler mellom hjerneceller som inngår i hjernens belønningssystemer, bidrar til å fremme velbehag, øke oppmerksomheten og dempe frykt og angst. Disse fire er mektige greier som rett og slett kan gjøre livet vårt elendig eller lykkelig. Skal vi ta en kikk på dem?

Endorfiner – kjemikaliene som maskerer oppfattet eller fysisk smerte

Endorfiner produseres og frigjøres som et svar på visse stimuli, spesielt i nærvær av stress, frykt eller smerte. De jobber på omtrent samme måte som narkotika som morfin og kodein ved at de midlertidig stopper smerten. De er også kjent for å skape følelser av eufori. Dette kan oppleves når du trener med høy intensitet, ofte referert til som «Runners High». Det er mange måter å frigjøre endorfiner i kroppen på. Noen negative metoder er avhengighet av spill, shopping eller et overdrevet fokus på mat. Blant de positive er latter og trening.

Dopamin – kjemikalet som påvirker motivasjon og prestasjon

Dopamin blir ofte referert til som «motivasjonshormonet». Det presser deg til å «få ting gjort». Dopamin motiverer deg til å iverksette tiltak mot dine mål, og gir deg en følelse av stor glede når du oppnår dem. Utsettelse, dårlig selvtillit og mangel på entusiasme er knyttet til lave nivåer av dopamin. Når det produseres og slippes ut i kroppen øker det mestringsfølelse, fokus og konsentrasjon slik at du kan planlegge handlinger og motstå distraksjoner.  Og slik oppnår du dine mål. Den «Jeg klarte det»-følelsen du opplever når du oppnår noe -som forårsakes av dopaminet- gjør ofte at du vil ha mer! Det gir deg «spenningen i jakten» innen alle aspekter av livet, fra idrett til jobb til kjærlighet!  Trening, meditasjon og visse typer mat som bla. bananer, mandler, avokadoer og epler bidrar til å øke dopaminnivået.

Serotonin – kjemikalet som gjør deg glad

Serotonin blir noen ganger referert til som «lykkehormonet» og det spiller en viktig rolle i å opprettholde et positivt humør. Serotonin flyter når du føler deg verdifull. Ensomhet og depresjon er tilstede når serotonin er fraværende. Å gjøre aktive tiltak for å øke hjernens serotoninnivå kan være en utfordring. Mange anti-depressive stoffer er serotoninforsterkende, men kan ha bivirkninger og de virker ikke for alle. Forskning har bekreftet at fysisk aktivitet øker både serotoninproduksjon og frigjøring. Kondisjonstrening som å løpe, sykle, svømme eller gå på ski øker mest sannsynlig serotonin nivåene.

Oksytokin – kjemikalet for kjærlighet

Oksytokin blir ofte referert til som «kjærlighetshormonet» og har positive virkninger på relasjoner. Personer som frigjør mer oksytokin i kroppen er lykkeligere, og har mer tilfredsstillende forhold. På grunn av dette synes oksytokin å være ansvarlig for noen av de mer beundringsverdige egenskapene hos mennesker som kjærlighet, lojalitet, troverdighet og mot. Oksytokin er limet som binder sammen sunne forhold. De høyeste nivåer av oksytokin produseres under barnefødsel, forelskelse eller kroppskontakt. Det er imidlertid andre måter som det kan genereres på som ligner på de andre nevnte kjemikaliene. Blant annet kan vi nevne: trening, meditasjon og musikk.

Vel, som du kan se, er trening en av de viktigste midlene du kan bruke for å øke nivået til disse hjernekjemikaliene, eller for å si det på en annen måte: for å være lykkelig. Fysisk trening er billig og enkelt å gjøre. Og det gjør ikke bare livet ditt lykkeligere, det bidrar også til å forebygge og forbedre et stort antall helseproblemer som høyt blodtrykk, diabetes, leddgikt, enkelte typer kreft og mye mer.

Så la meg stille deg et spørsmål: trener du? Hvis ikke, hva venter du på?

Inntil neste innlegg, vi snakkes!

Kilder

«Dette er kroppens naturlige rusmidler» https://www.nettavisen.no/livsstil/dette-er-kroppens-naturlige-rusmidler/3423354488.html

«Hacking Into Your Happy Chemicals: Dopamine, Serotonin, Endorphins, & Oxytocin» http://theutopianlife.com/2014/10/14/hacking-into-your-happy-chemicals-dopamine-serotonin-endorphins-oxytocin/

«Depression and anxiety: Exercise eases symptoms» https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/depression-and-exercise/art-20046495

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *