4 av de største treningsmytene, debunked!

Med all helse-, trenings- og ernæringsinformasjon som finnes i dag på nettet er det utrolig at det fortsatt er så mange myter om hva som foregår i kroppen og hodet i jakten på bedre helse. Altfor ofte fører såpass mye informasjon til forvirring heller enn avklaring og hjelp.

Men slapp av!  Glad i Trening er her for å hjelpe deg. Vi har ryddet opp i fire av de vanligste treningsmytene som du sikkert kjenner til fra treningsstudioet eller nettet. Hensikten med å debunke disse mytene er at du ikke føler deg tvunget til å «kjøpe» disse ofte gjentatte, men aldri sanne «fakta». No more fake news!

Myte #1: Du kan «crunch» deg til six-pack

Faktum: Du har sikkert gjort crunches, MANGE ganger, MANGE repetisjoner men, du vet hva? De er en ganske ineffektiv måte å få ordentlig six-pack på. De veldefinerte magemusklene som nesten alle drømmer om, kommer til syne fra en kombinasjon av diverse faktorer. Intervalltrening, et kosthold hvor du kutter ut stivelse og alkohol, redusere kaloriinntaket, og øke inntaket av mat som fyller magen og gjør deg mett. Det er også viktig at du får tilstrekkelig søvn, holder stressnivået lavt, og at du selvfølgelig velger riktig treningsprogram. Nei, dessverre er det ikke lett å få six-pack, men det er absolutt mulig hvis du vil og hvis du gjør det som er riktig og ikke sløser bort tid med hundrevis av ineffektive øvelser.

Myte #2: Hvis du ikke svetter, jobber du ikke hardt

Faktum: Alt avhenger av hvilket treningsfokus du har. En olympisk vektløfter trener for å få maks styrke.  Han svetter ikke mye, men han jobber garantert hardt. Før du begynner å lure på om du svetter nok eller ikke, tenk på hvilke treningsmål du har og fokuser på å utføre øvelsene riktig. 

Myte #3: Styrketrening gir kvinner et mannlig utseende

Faktum: Hvis kvinner ikke skal ha muskler, hvorfor har de dem? Definisjonen av «mannlig» er forskjellig fra person til person. Vi har alle forskjellig kroppsstruktur, noen kvinner har mer feminine strukturer og andre mer androgyne. Tradisjonelt sett er brede hofter og smale skuldre typiske kvinnelige former, men det betyr ikke at en atletisk kvinne er mindre feminin. Samfunnet skaper visse idealer; du velger selv hva du finner attraktivt.

Det som gjør at noen atletiske kvinner ser mannlige ut er en større enn gjennomsnittlig muskelmasse kombinert med litt for mye kroppsfett. Hvis du kombinerer styrketrening med et smart kosthold, får du et atletisk utseende uten å se stor og mannlig ut.

Myte #4: Kvinner kan ikke få muskler etter 50-års alderen så det er ikke noe vits å trene styrke

Faktum: Du kan bygge muskler i alle aldre. Så lenge du utfordrer musklene og gir dem riktig næringsstoffer, reagerer kroppen din. Når du blir eldre, blir det mer utfordrende å bygge muskler; det er sant. Men som de fleste ting i livet, hvis du gjør ditt beste og ikke gir opp, får du alltid gode resultater.

Som du kan se, finnes det mange myter når det gjelder å holde seg i form. Å gå ned i vekt, få en «lean» muskelmasse og få den magen som du vil, tar tid, konsistens og riktig kunnskap.

Vær tålmodig med deg selv og vær motivert; det er ALLTID mulig å oppnå dine treningsmål.

Vi sees igjen om ikke så lenge! ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *